Text d'Antoni Artigues llegit en la presentació de "En el feu de l'ermitatge" de Miquel Bauçà, celebrada el dijous 4 de desembre de 2014 a la llibreria Quart Creixent.


Benvinguts a Quart Creixent, aquesta llibreria que ja fa més de trenta anys que va fent les fases de la lluna.

Estam de sort que s'hagi trobat aquest llibre: és la baula entre la poesia feta fins aleshores i la que farà a partir d'El Canvi.

Tota la poesia de Miquel Bauçà és una fugida del gregarisme, és cercar un camí individual.

A En el Feu de l’Ermitatge Miquel Bauçà, assoleix el que ha volgut tota la vida: viure els seus somnis, totalment alliberat del gregarisme.

En el Feu de l’Ermitatge és un big bang de tot el que escriurà després.

A El Canvi i tots els llibres següents continua vivint els somnis. 
 
I també ens transmet la manera com ha aconseguit ell el canvi, blasma comportaments necis i mostra camins. Fot cada bufetada, que no saps on t’has aferrar... 
 
En Bauçà és més fort que la canya Valls.

Ell veu que el món ha canviat, ha passat d'una cultura agrària, com la dels mesopotàmics, a la informàtica, la física, la genètica. I no pot sofrir que el comportament de la gent no canviï.

Tota la poesia de Miquel Bauçà és un cercar un camí que li vagi bé a ell. El troba i ens el mostra.
A partir d'El Canvi, el "tu" som nosaltres. 
 
Però En el Feu de l'Ermitatge el "tu" poètic és ell mateix. I es va donant ànims: "Has d'esser valeeent".

--94. Alça més alt el deliri.

--100. Mai no apressis les idees:
que flueixin al seu grat...

--111. No claudiquis davant res,
ans camina amb cama forta...
Més plaent serà el camí.

--109, p.65
No delegis de delir
la follia que t’habita,
ans aprèn a manejar
aquest foc que t’acompanya
i opera a partir d’ell
i que et reti un avantatge
saborós, suficient
per combatre l’estultícia
del xipòtol que ha jurat
de confondre’t quan et trobi.
No mestallis allò que és
per complet immestallable:
la follia i la bojor.
Assetia’t bé on seguis...

Miquel Barceló Perelló en aquella trobada del 2005 "Poesia és el discurs" diu que l'eremita és un que va al desert per poder fustigar els que no hi han anat, i això és el que fa Miquel Bauçà a partir d'El canvi. "Jo no tenc records, s'ha acabat, i apareix un substitut que és Els somnis." "I estableix un cos de coneixement sobre el futur de l'home nou."

Doncs bé, En el Feu de l'Ermitatge és aquesta estada al desert.

--28. És el tot que és avorrívol,
és l’afany, són els fatics,
el rugit de l’existència...

--50. Contendir amb la cunyada
és per tant afer molt lleig...

--58. Vilatans, també pagesos,
més s’estimen servitud.

--90. Siguem braus i podrem veure
com fineix aquest turment..

--38. Només qui deixà l’ergàstul
soterrat del baluard
avalua la desfeta,
la grandor de l’errament...
Sens dubtar-ho es fa eremita

--21. ¿Causarà melanconia
haver de veure aquest món,
tan mesell, sadoll de brètols,
haver d’habitar aquest Feu...?
Hi ha un lloc tan indigne...?
Jo em retiro al meu palau.

Lluny físicament del Feu aconsegueix allunyar-se'n també anímicament: els somnis supleixen els records, s'ha acabat el passat:

--106. Fés la creu al temps passat:
prevaldrà la revifalla...

--225. Jo no vull dur més difunts
que em carreguin massa els muscles...
Ja ens veurem al cel si cal".

--47. És ben clar que és en el canvi
on trobem pal·liatiu,
però som covardiosos

--48. Poesia és saviesa
que tothora redimeix

--174, p. 97
Jo conec una espelunca
escondida en el boscam,
que em bressola i és gratíssima,
que m’evita de sentir
la cruel eixordadissa
d’aquests debridats feuencs...
M’hi condormo fins que torna
el silenci que em permet
d’escoltar-me la cornella,
que em desvetlla impacient
per tal que li conti els somnis,
tous encara i ensucrats.
Quan acabo el que recordo,
també ella em conta els seus...

Per tant el to d'aquest poema, és totalment diferent al registre a partir d'El canvi
En el feu de l'ermitatge és una epopeia, com El poema de Gilgamesh; Gilgamesh fa cinc mil anys també cerca una sortida individual. Una epopeia com l'Odissea.
Hi surten dulers, xipòtols, mestresses, dracs, dimonis a qui cal vèncer, i també hi surten aliats, com la cornella, la pollina, l'aimia...
A diferència d'altres epopeies Miquel Bauçà, l'heroi de l'epopeia En el feu de l’ermitatge, també n'és l'autor.

El primer poema recorda el començament de la Disputa de l'ase de Fra Anselm, que va a parar al món dels animals:
Diu en Turmeda: "Cavalcant, jo, cercant frescura / em vaig trobar una gran clausura / ... / aquells llocs bells, espessos i alts / poblats de tots els animals.”

I Miquel Bauçà va a parar al Feu de l'ermitatge, un món al·legòric. (1. p. 11):

Perseguint una donzella,
fugissera, transparent,
per un alt i espès boscatge,
afanyant-me com un foll,
em vaig perdre de ma pàtria
i de sobte em vaig trobar
en el Feu de l'Ermitatge...
Malconec com vaig entrar,
travessar la serralada
que aïlla de tot món,
que impedeix tota fugida,
ja no sé quants d'anys que fa...
Indret nou, nova contrada,
és el que em gombolda avui.

Miquel Bauçà s'enfronta a déus, a feuencs, a diables, a dracs... Com en Gilgamesh s’enfronta a n’Humbaba.

--96. Més enlaire alça la veu
i veuràs cosa no vista:
que el diable s’enretira,
esglaiat cap al seu cau...

--98. p. 59
La por prèvia et garratiba,
et sangglaça, et fa suar,
i tu et tapes amb flassades
cotonades, de colors,
ruminant que t'han de treure
la paüra, l'hoste brut,
que no vols que t'abassegui...
I és a tort, perquè no saps
com serà aquesta contesa
que ara tems. Ensús! Ensús!
No t’aturis, no t’ajeguis,
surt i bat aquest lleig drac
que has sentit bramar a l’eixida.
Veuràs com el pots guanyar...

L'enemic es presenta de moltes maneres, fins i tot, ja avançat el poema, en forma de cuca molla.

273, p.147
Cuca molla aviciada,
no t'atansis per torbar
la perfecta placidesa
que he guanyat amb tant d'afany,
contra tots els déus infames...
Tanmateix, no trobaràs
aquí res que et torni ferma,
tant com un escarabat
que remou potent la terra...
Guaita, no hi reeixiràs.
És que busques vitualla?
M'ho pots dir: te'n donaré,
però que sigui de dia.
La nit em pertany a mi.

A partir del centenar de poemes, apareixen sovint molts personatges amics, aliats, amb els quals gaudeix: la pollina, la cornella (173, 174, 185, 246, 272, 295, 313), la reina dels abells (209), un àngel que jo sé (238, també 290), la veïna que em ve a veure (261), l’aimia (244), la nimfa (317)...
Aliats, com a l’epopeia de Gilgamesh, com a les rondalles.

--169. p. 95
Què més dolç que el fontinyol,
la pollina jogassera
que s'hi mulla el blanc musell
i eguina com cridant-me,
compartint l'instant de llum...
I jo vull acompanyar-la
jovial al nemorós
fontinyol per saciar-me...
La pollina eguina fort,
satisfeta del meu demble
i m'amoixa tendra el front...
Jo li faig una besada
i ens banyem al bassiol
fins que arriba l'horabaixa...

--317. p.169
M'abelleix ara i adés
d'atansar-me, d'arribar-me
fins a l'ull del rierol
i sentir nedar la nimfa
sobre els còdols de l'estany,
a qui no dol de somriure'm
quan s'enfonsa o treu el cap...
I a prop de la serralada,
avinent de la forest,
dirigir el cant de les dríades,
que m'estimen més i més...
I l'ombreig que fa el boscatge
també em crida tot silent,
i jo hi vaig sense paüra.

I l'heroi de l'epopeia En el feu de l'ermitatge, en Miquel Bauçà, en surt victoriós. Com Ulisses, arriba allà on volia.

--176. p. 98
He pres la ruta del cel,
amb quatre estris, dues màquines,
i les ales als talons...
Ja m'elevo sobre els boscos
alzinats del socoster,
que no es mouen quan em lluquen...
A trenc d'alba ja seré
part damunt dels cims més nivis,
a mercè dels núvols blancs,
lluny de tota turpidesa...
He pres la ruta del cel,
amb quatre estris, dues màquines,
i les ales als talons,
fins al dia del Judici...

--200, p. 110
Ve que tot és completiu,
no conec el que és buidesa
i les evagacions
no les caço: elles vénen...
Sempre és festa al meu redol...
Si fa lluna, ballo a l’era
i aviat tots els mussols
acompanyen i compassen
la cançó que retenteix
per les coves de les goges,
que també gosen cantar...
Si fa fosca, em gronxo al pati
i m’empeny el gronxador
un bon tros de la meva ànima...

--266. p. 143
N'estic tou d'haver arribat
a l'alçada que m'esqueia...
Estic tan cofoi de mi...!
I és alta meravella...
Xop de joia, llampegant,
bategant, em faig enfora...
Suspès en llum zenital,
faig venir, inspiro el zèfir...
Em contorno amb voluptat
en un matalàs de borra...
A mi em basta un raig magenc
per trobar l'esma perduda...
Guardaré per un mester
la fiola amb la metzina...